Jun 2023
Petrosibir AB (publ) publicerar en andra kontrollbalansräkning
PETROSIBIR AB (PUBL) PUBLICERAR EN ANDRA KONTROLLBALANSRÄKNING

Styrelsen har i enlighet med 25 kap. 16 § Aktiebolagslagen ("ABL") upprättat en andra kontrollbalansräkning som granskats av bolagets revisor. Kontrollbalansräkningen visar att bolagets totala tillgångar överstiger det registrerade aktiekapitalet.

I november 2022 presenterade företaget en kontrollbalansräkning under en extra bolagsstämma.Stämman hölls efter betydande nedskrivningar under mitten av 2022, vilket resulterade i att Petrosibirs egna kapital uppgick till mindre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Aktieägarna beslutade att ändra bolagsordningen och minska det registrerade aktiekapitalet till 500 000 SEK. I mars 2023 gav Bolagsverket tillstånd till Petrosibir att minska det registrerade aktiekapitalet. Petrosibir har nu upprättat en andra kontrollbalansräkning som visar att bristen i eget kapital fullt återställts i förhållande till det registrerade aktiekapitalet.

Kontrollbalansräkningen kommer hållas tillgänglig på bolagets hemsida www.petrosibir.com. Den är även bifogad detta pressmeddelande i PDF-format.

Kontrollbalansräkningen med revisorns yttrande kommer läggas fram på bolagets årsstämma 30 juni 2023. Under årsstämman ska aktieägarna även ta beslut om bolaget ska gå i likvidation eller om verksamheten ska drivas vidare.

För mer information, vänligen kontakta:

Pavel Tetyakov, Verkställande direktör, +46 8 407 1850

ptetyakov@petrosibir.com

Jesper Sevelin, Vice Verkställande direktör och styrelseledamot, +46 8 407 1850

www.petrosibir.com

Fakta om Petrosibir
Petrosibir är ett svenskt bolag med inriktning på prospektering och utvinning av olja och gas i Ryssland. Bolaget äger licenser i de ryska delrepublikerna Basjkirien och Komi. Petrosibirs olje- och gasreserver av kategorin 2P uppgår till 33,6 miljoner fat oljeekvivalenter. Enligt rysk klassificering uppgår olje- och gasreserverna till 35,4 miljoner ABC1+C2 fat oljeekvivalenter (rysk klassificering liknar 2P reserver enligt SPE PRMS standard). Petrosibirs B-aktie handlas från och med den 17 februari 2016 på OTC-listan hos beQuoted med kortnamnet PSIB-B.